28 februar 2009

Nyheter og hva de gjør med oss

Bare i dag stakk jeg som snarest innom NRK på nettet for å se hva som foregår i Norge og nyhetene som står der er for det meste ganske nedslående. Det er ikke noe nytt, det er trendig å presentere så mange dårlige nyheter som mulig på minst mulig plass og med så misvisende titler som mulig. NRK ligger ikke på 1. plass heldigvis. Det er nok derfor nettleseren min tar opp NRK-siden automatisk.

I dag skled øynene over ordet rødvin da nettleseren åpnet seg i morges. Jeg har nok egentlig visst det, men det blir litt mer å tenke på når NRK legger ut nyheter om kvaliteten på rødvin og presenterer undersøkelser som går på hvor mye giftstoffer og dr… som blir tappet på flasker og distribuert til oss forbrukerne. Jeg henviser herved:http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6502229 og http://svt.se/content/1/c8/01/29/30/70/analysresultat.pdf . Jeg tror fremdeles på at det er sunt med et glass rødvin til maten og jeg vet at jeg er heldig som kan få kjøpt biologisk rødvin rett opp i veien her. Den er også utrolig velsmakende. Smaksopplevelser til rundt 5€ for 75cl er noe jeg vet å sette pris på. Egentlig så er det fullt mulig å kjøpe billigvin til rundt 3€, men i de prisklassene gjør det ikke noe å betale litt mer.

Vindistriktet vi bor i, eller helt i utkanten av, for å være mer presis, heter Malepère. Vi har vinmarker både store og små herfra til Limoux og Carcassonne. Heldigvis dyrker mange av vinbøndene her etter biologiske prinsipper så det er ikke vanskelig å finne god vin.

Veien til vinen ser du her:

Maison Tranquille 20090227_Platan-Bellegarde_

En smugtitt på en liten vinmark som er ferdig stelt til neste avling:

Maison Tranquille 20090227_Vin-Bellegarde_

Ingen kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin